• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1398)
دوره دوره 19 (1397)
دوره دوره 18 (1396)
دوره دوره 17 (1395)
دوره دوره 16 (1394)
دوره دوره 15 (1393)
دوره دوره 14 (1392)
دوره دوره 13 (1391)
شماره شماره 50
شماره شماره 49
شماره شماره 48
شماره شماره 47
دوره دوره 12 (1390)
دوره دوره 0 (1386)
سیفی, محمدیاسین, زارع, حسین, کلانتری میبدی, سارا, جوهری فرد, رضا. (1396). تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 13(49), 12-24.
محمدیاسین سیفی; حسین زارع; سارا کلانتری میبدی; رضا جوهری فرد. "تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان". دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 13, 49, 1396, 12-24.
سیفی, محمدیاسین, زارع, حسین, کلانتری میبدی, سارا, جوهری فرد, رضا. (1396). 'تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان', دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 13(49), pp. 12-24.
سیفی, محمدیاسین, زارع, حسین, کلانتری میبدی, سارا, جوهری فرد, رضا. تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 1396; 13(49): 12-24.

تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان

مقاله 2، دوره 13، شماره 49، پاییز 1391، صفحه 12-24  XML اصل مقاله (321.27 K)
نویسندگان
محمدیاسین سیفی email 1؛ حسین زارع1؛ سارا کلانتری میبدی1؛ رضا جوهری فرد2
1دانشگاه پیام نور
2دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر موسیقی بر فرایندهای پردازش اطلاعات هیجانی و خنثی در دانشجویان و در قالب طرح پس‌آزمون با گروه گواه اجرا گردید. برای این کار ابتدا از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور بروجن،60 دانشجو با شرایط ورودی ویژه انتخاب شدند. برای اطمینان از نداشتن اضطراب و افسردگی در شرکت‌کنندگان، آزمون اضطراب کتل (کتل، 1957) و فرم کوتاه افسردگی بک (1967) را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان به‌صورت جایگزینی تصادفی به سه گروه مختلف (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم شدند. سپس یکی از گروههای آزمایش در معرض موسیقی با درونمایۀ افسردگی‌آور و گروه آزمایش دیگر در معرض موسیقی با درونمایۀ تهدید و اضطراب قرار گرفتند. در پایان هر سه گروه در قالب یک تکلیف رایانه‌ای (سیفی، 1384)، تکالیف یادآوری آزاد و برآورد فراوانی کلمات هیجانی و خنثی را انجام دادند. یافته‌های پژوهش با نرم‌افزار SPSS 13 و به روش تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد تم‌های مختلف موسیقی، متناسب با درونمایۀ خود، به‌طور نسبی موجب ایجاد سوگیری همنوا با خلق در پردازش اطلاعات (05/0= P ) شده‌اند.
کلیدواژه‌ها
تم‌های موسیقی؛ یادآوری؛ برآورد فراوانی؛ محرک‌های هیجانی و خنثی
عنوان مقاله [English]
The Effect of Depressive and Threatening Music Themes on Recall and Judgment of Frequency for Emotional and Neutral Stimuli in Students
نویسندگان [English]
mohammad yasin seifi1؛ hossein zare1؛ sara kalantari1؛ reza joharifard2
چکیده [English]
  The purpose of this study was to find the effect of music on the processing of emotional and neutral stimuli in students and it has been implemented via a posttest with control group design. To do so, first, 60 students with special entry requirements were selected in Payam-e-Nour University of Borujen. To ensure the absence of anxiety and depression in participants, the Cattell Anxiety Scale (Cattell, 1957) and Beck Depression Inventory (short form) (Beck, 1967) were conducted. Then, they were divided into three groups (two experimental and one control group in randomized substitution manner. Then an experimental group was exposed to music with a depressive music theme and the other group was exposed to music with the theme of threat and anxiety. At the end, all three groups accomplished the tasks of recall and judgment of frequency of emotional and neutral words in a computerized task. The data of this research were analyzed in repeated measure method by SPSS13 software and it was showed that the different themes of music have created a relative mood congruent bias (P = 0.05 ) in processing of information.
کلیدواژه‌ها [English]
Music Themes, recall, Judgment of frequency, Emotional and Neutral stimuli
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 128
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.