• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 18 (1396)
دوره دوره 17 (1395)
دوره دوره 16 (1394)
دوره دوره 15 (1393)
شماره شماره 57
شماره شماره 56
شماره شماره 55
شماره شماره 58
دوره دوره 14 (1392)
دوره دوره 13 (1391)
دوره دوره 12 (1390)
دوره دوره 0 (1386)
اسماعیلی, مریم, توکلی, ماهگل, یعقوبیان, فاطمه, اسماعیلی, لیلا, مهدوی, سعیده. (1396). اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 15(56), 86-95.
مریم اسماعیلی; ماهگل توکلی; فاطمه یعقوبیان; لیلا اسماعیلی; سعیده مهدوی. "اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر". دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 15, 56, 1396, 86-95.
اسماعیلی, مریم, توکلی, ماهگل, یعقوبیان, فاطمه, اسماعیلی, لیلا, مهدوی, سعیده. (1396). 'اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر', دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 15(56), pp. 86-95.
اسماعیلی, مریم, توکلی, ماهگل, یعقوبیان, فاطمه, اسماعیلی, لیلا, مهدوی, سعیده. اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 1396; 15(56): 86-95.

اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر

مقاله 9، دوره 15، شماره 56، پاییز 1393، صفحه 86-95  XML اصل مقاله (258 K)
نویسندگان
مریم اسماعیلی1؛ ماهگل توکلی* 1؛ فاطمه یعقوبیان2؛ لیلا اسماعیلی3؛ سعیده مهدوی4
1عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه اصفهان
3دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
4دانشجوی دکتری پزشکی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد
چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری فرزندان نوجوان دختر شاهد و ایثارگر شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و جامعه آماری دربرگیرنده فرزندان شاهد و ایثارگر 16ـ13 سالۀ شهر اصفهان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب گردیدند. بدین ترتیب که از نواحی پنجگانۀ آموزش و پرورش، ناحیۀ پنج و از 26 دبیرستان دخترانۀ این ناحیه 26 فرزند شاهد و ایثارگر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیت‌شناختی و پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات SDQ بود. یافته‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری ( MANCOVA ) و با نرم‌افزار SPSS 16 تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در مرحله پس‌آزمون و پیگیری (پس از 4 ماه) به ترتیب میانگین نمرات توانایی در گروه آزمایش به شکل معناداری بیش از گروه گواه ( 021/0 > P ) و ( 003/0 > P ) و میانگین نمرات مشکلات رفتاری در گروه آزمایش به شکل معناداری کمتر از گروه گواه می‌باشد ( 001/0 > P ) و ( 00 4 /0 > P ) . این پژوهش بیانگر اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود میزان توانایی و کاهش مشکلات فرزندان دختران نوجوان شاهد و ایثارگر بوده است.
کلیدواژه‌ها
آموزش مهارت‌های اجتماعی؛ توانایی؛ مشکلات رفتاری؛ فرزندان دختر خانواده‌های شاهد و ایثارگر
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Social Skills Group Training on Strengths and Behavioral Difficulties in Daughters of Veterans and Martyrs Families
نویسندگان [English]
maryam esmaeili1؛ mahgol tavakoli1؛ Fatemeh Yaghobian2؛ leila Esmaeili3؛ saeideh Mahdavi4
چکیده [English]
  The purpose of this study was to investigate the effectiveness of social skills group training on strengths and behavioral difficulties in adolescents of veterans and martyrs families . The research design was quasi- experimental with control group. In order to perform, 26 veterans' adolescents daughters ) 13-16 years ( were randomly selected from 26 high school girls in 5 sections of educational system in Isfahan city via random cluster sampling method and then were randomly assigned to experimental and control groups. The Demographical as well as Strengths and Difficulties Questionnaires (SDQ), were administered to them. The results were analyzed using multicovariate analysis by SPSS 16 software. The results showed that in post-test and follow-up (after 4 months), respectively, the means scores of experimental group were significantly higher than control group in strengths (P≤0.021) and (P≤0.003) , but lower in behavioral difficulties in experimental group (P≤0.001) and (P≤0.004). These findings indicated that social skills group training is effective on increasing strengths and decreasing behavioral difficulties in daughters of veterans and martyrs’ families after four months.
کلیدواژه‌ها [English]
social skills group training, strengths and behavioral difficulties, adolescent daughters of veterans and martyrs Families
مراجع
Brigman, G.A. & Campbell, C. (2003). Helping students improve academic achievement and school success behavior. Professional School Counseling, 7: 2, 91-98. Brown, I., Percy, M. (2007). A Comprehensive Guide to Intellectual and Developmental. London, Powl. H. Brooks. Chen, K. (2006). Social skills intervention for withemotional /behavioral disorders: A literature review from the American perspective. Educational Research and Reviews, 1:33, 43-1149. Cook, C.R., Gresham, F.M., Kern, L., Barreras, R.B., Thornton, S., & Crews, S.D. (2008). Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16, 31-1144. Forness, S.R. (2005). The pursuit of evidence-based practice in special ducation for children with emotional and behavioral disorders. Behavioral Disorders, 30, 311-330. Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology the broden and build theory of positive emotions. American psychologyist, 56, 218-226. Gresham, F.M. (2002b). Teaching social skills to high-risk children and youth: Preventive and remedial strategies. In M.R. Shinn, H.M. Walker, & G. Stoner (Eds), Interventions for academic behavior problems II: Preventive and remedial approaches (pp. 403-432). Gresham, F.M., Cook, C.R., Crews, S.D., & Kern, L. (2004). Social skills training for children and youth with emotional and behavioral disorders: Validity considerations and future directions. Behavioral disorders, 30, 2-46. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questtionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38: 5, 581-586. Hennessey, B.A. (2007). Promoting social competence in school-aged Children: The effects of the open circle program. Journal of Schoo Psychology, 45, 349-360. Horowitz, J.L., Garber, J., Ciesla, J.A., Young, J.F., & Mufson, L. (2007). Prevention of depressive symptoms in adolescents: A randomized trial of cognitive-behavioral and interpersonal prevention programs. Journal of Consulting and Clinical psychology, 75: 5, 693-706. Hyatt, K.J., Filler, J.W. (2007). A Comparsion of the Effects of Two Social Skills Training Approaches on Teacher and Child Behavior, Journal of Research in Childhood Education, 22: 1, 850-855. Isen, A.M. (2000). Positive affect. in T. Dalgleish and M. Power (Eds), Handbook of cognition and Emotion. Chichester: John. Wiley and Sons. Levine, M., Barringer, M.D. (2008). Getting the Lowdown on the Slowdown. Principal, 87: 3, 14-18. Lewinsohn, P.M. & Gotlib, I.H. (1995). Behavioral theory and treatment of depression. In. E.E. Beckham & W.R. Leber (Eds) Handbook of Depression (2nd ed., pp. 252-375). New York: Guilford Press. Maag, J.W. (2005). Social skills training for youth with emotional and behavioral disorders and learning disabilities: Problems, conclusions, and suggestions. Exceptionality, 13, 155-172. Matson, J.C., Luke, M.A., & Mayville, S.B. (2004). "The Effects of antiepileptic medications on the social skills of individuals with mental retardation". Research in Developmental Disabilities, 25, 219-228. Randy, L.S., Michelle, J. (2008). Exploring the Effect of Social Skills Training on Social Skills Development on Student Behavior. National Forum of Special Educational Journal, 19, 1, 18. Scott, N., & Seglow, J. (2007). Altruism. Open University Press. Selimbasic, Z., Sinanovic, O., Avdibegovic, E. (2012). Emotional and Behavioral problem in Children of War veterans with posttraumatic stress disorder, European Psychiatry, 27: 1, 1. Senik, C. (2005). Income distribution and well – being: What can we learn from subjective data? Journal of Economic Surveys, 19 (1), 43-63. Smith, S.W. & Travis, P.C. (2001). Conducting social competenceresearch considering conceptual frameworks. Behavioral Disorders, 26, 360-369. Spence, S.H. (2003). Social skills training with children and young people: Theory, evidence and practice. Child and Adolescent Mental Health, 8, 4-96. Taylor G.J., & Novaco, R.W. (2007). Anger dystregulation int cavell & k Malcolm (Eds), anger aggression and intervention for interpersonal violence, mahawah. N.J: Erlbaum, 354-360. Van Vugt, E.S., Deković, M., Prinzie, P. Stams, G.J.J.M. Asscher, J.J. (2012). Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, Children and Youth Services Review, In Press, Corrected Proof.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 63
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.