نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی کار و سازمان از دانشگاه لیل فرانسه

2 استاد روان‌شناسی اجتماعی و کار و سازمان دانشگاه لیل فرانسه

3 استاد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه لیل فرانسه

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ترازنامۀ شایستگی‌ها بر
خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو انجام
شد. این مطالعه یک پژوهش نیمه‌آزمایشی بوده که از طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با
گروه گواه استفاده می‌کرد. نمونۀ 62 کارگر خط مونتاژ، 32 نفر گروه آزمایش و 30 نفر
گروه گواه ـ از کارکنان کارخانۀ ایران خودرو بود که با شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب
شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشناسی (گودرون، برنود و لوموان، 2001)، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) و ترازنامۀ شایستگی‌ها (قانون کار فرانسه، 1991) بود. پس
از اجرای هر دو مقیاس در مرحله پیش‌آزمون، برنامه مداخله انجام شد و متعاقب آن
همان مقیاس‌ها مجدداً در مرحله پس‌آزمون اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از
تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهندۀ
افزایش معنی‌دار خودشناسی و خرده‌مقیاس‌های آن و خودکارآمدی اجتماعی در پس‌آزمون
بود (01/0>P < /span>). با توجه به نتایج پژوهش می‌توان
گفت که ترازنامۀ شایستگی‌ها با وجود تفاوت‌های فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی بین
کشورها در ایران نیز اثربخش است. از این‌رو، به سازمان‌ها و مراکز صنعتی پیشنهاد
می‌شود از این برنامه برای افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان خود
استفاده کنند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Bilan de Compétences: A Program for Increasing Personnel Self-knowledge and Social Self-efficacy in Iran Khodro Company

نویسندگان [English]

  • afshin robati 1
  • annick durand-delvigne 2
  • francis danvers 3

چکیده [English]

 The aim of the study was to investigate bilan de compétences (identification of competencies)
effectiveness on self-knowledge and social self-efficacy in personnel of Iran Khodro Company. This study was a semi-experimental research
wich employed pretest and posttest with control group design. The research
sample consisted of 62 workers of montage line, 32 individuals in experimental
group and 30 individuals in control group from personnel of Iran Khodro factory
that were selected by random sampling method. The research tools included
Self-knowledge Scale (Gaudron, Bernaud & Lemoine, 2001), Social Self-efficacy Scale (Smith & Betz, 2000) and Bilan de Compétences (France’s Labour Law, 1991). After administering both scales at the
pretest stage, the intervention program was applied and following the program
the same scales were applied again at the
posttest stage. Data were analyzed by covariance analysis. The
research results indicated that self-knowledge and it`s subscales as well as
social self-efficacy had significant increases in the posttest (P < 0.01).
According to the results, despite socio-cultural and economic
differences among countries bilan de compétences is also effective in Iran. It
is, therefore, recommended that organizations and industrial centers use this
program to increase their personnel self-knowledge and social self-efficacy. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • bilan de compétences self-knowledge
  • social self-efficacy

Aubret, J. (2005). Accompagnement éducatif et place de l'expérience. Paris: MFR editions. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman Company. Danvers, F. (2009). S’orienter dans la vie: une valeur suprême? essai d’anthropologie de la formation. Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires du Septentrion. Erozkan, A. (2009). Social self-efficacy in adolescence: Relations with self-concept, social acceptance and self-esteem. Canadian Journal of Behavior Science Review, 21, 258-269. Esen, B.K., Aktas, E., &amp; Tuncer, I. (2013). An analysis of university students` internet use in relation to loneliness and social self-efficacy. Social and Behavioral Sciences, 84, 1504-1508. Gaudiano, B.A., &amp; Herbert, J.D. (2006). Self-efficacy for social situations in adolescents with generalized social anxiety disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 35, 209-223. Gaudron, J.P., Bernaud, J.L., &amp; Lemoine, C. (2001). Evaluer une pratique d’orientation professionnelle pour adultes: Les effets individuels du bilan de compétences. L'Orientation Scolaire et Professionnelle, 30, 485-510. Gaudron, J.P., Bernaud, J.L., &amp; Lemoine, C. (2010). Se former au bilan de compétences. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 39, 287-293. Koparan, S., Oztürk, F., Ozkılıç, F., &amp; Senisik, Y. (2009). An investigation of social self-efficacy expectations and assertiveness in multi-program high school students. Social and Behavioral Sciences, 1, 623-629. Le Boterf, G. (1998). Evaluer les compétences: Quels jugements? Quels critères? Quelles instances? Education Permanente, 135, 143-151. Lemoine, C. (2002). Se former au bilan de compétences: Comprendre et pratiquer cette démarche. Paris: Dunod. Lemoine, C. (2005). Bilan de compétences et qualité de l'orientation continue. Risorsa Uomo, 11, 11-23. Lévy-Leboyer, C. (1993). Le bilan de compétences. Paris: Editions d’Organisation. Lévy-Leboyer, C. (2011). La gestion des compétences: Une démarche essentielle pour lacompétitivité des entreprises. Editions d’Organisation. Massoudi, K., Alther, N., Hirzel, S., &amp; Ismail, V., (2011). Évaluation longitudinale des effets psychologiques des bilans de compétences en Suisse romande. Rapport de synthèse [Sur ordre de Valida]. p.22. Matsushima, R., &amp; Shiomi, K. (2003). Social self-efficacy and interpersonal stress in adolescence. Social Behavior and Personality: An International Journal, 31, 323-332. Michaud, G., Dionne, P., &amp; Beaulieu, G. (2007). L'efficacité du bilan de compétences. Rrvue Canadienne de Counseling. Numéro spéciql consacré à limaact des données probantes. sur les services de développment de carrière, 41, 173-185. Palanci, M. (2004). A reality therapy oriented helping model for explaining and reducing college students’ social anxiety. Paper presented at the 13th annual meeting of the National Educational Sciences Association, Malatya, Turkey. Piller, F., &amp; Bangerter, A. (2007). Les effets d'un bilan de compétences sur l'auto-perception des facteurs d'employabilité et l'estime de soi chez ls demandeurs d'emploi. Psychologie du Travail et des Organisations, 13, 53-72. Robati, A., &amp; Durand-Delvigne, A. (2013). Contribution à l’évaluation des effets psychologiques du bilan de compétences: l’expérience d’une entreprise automobile en Iran, Thèse de Doctorat, Université Lille 3. Rodebaugh, T.L. (2006). Self-efficacy and social behavior. Behavior Research and Therapy, 44, 1831-1838. Ruffin-Beck, C., &amp; Lemoine, C. (2009). La recherche d’une identité professionnelle au cours des démarches de bilans de compétences, Thèse de Doctorat, Université Lille 3. Ruffin-Beck, C., &amp; Lemoine, C. (2011). Bilan de compétences, construction personnelle pour une dynamique professionnelle. L’orientation scolaire et professionnelle. Saint-Jean, M. (2002). Le bilan de compétences: des caractéristiques individuelles à l'accompagnement de l'implication dans le projet. Paris: L'Harmattan. Smith, H., &amp; Betz, N.E. (2000). Development and evaluation of a measure of social self-efficacy in college students. Journal of Career Assessment, 8, 232-302.