• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1398)
دوره دوره 19 (1397)
دوره دوره 18 (1396)
دوره دوره 17 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 16 (1394)
دوره دوره 15 (1393)
دوره دوره 14 (1392)
دوره دوره 13 (1391)
دوره دوره 12 (1390)
دوره دوره 0 (1386)
قربانیان, الهام, محمدلو, هادی, خانبانی, مهدی, یوسفی کیا, مجتبی. (1396). پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 17(1), 99-106.
الهام قربانیان; هادی محمدلو; مهدی خانبانی; مجتبی یوسفی کیا. "پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران". دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 17, 1, 1396, 99-106.
قربانیان, الهام, محمدلو, هادی, خانبانی, مهدی, یوسفی کیا, مجتبی. (1396). 'پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران', دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 17(1), pp. 99-106.
قربانیان, الهام, محمدلو, هادی, خانبانی, مهدی, یوسفی کیا, مجتبی. پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 1396; 17(1): 99-106.

پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران

مقاله 11، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 63، بهار 1395، صفحه 99-106  XML اصل مقاله (275.47 K)
نویسندگان
الهام قربانیان email 1؛ هادی محمدلو1؛ مهدی خانبانی2؛ مجتبی یوسفی کیا1
1کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی دانش‌آموزان دختر از طریق سبک‌های دلبستگی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر 10 تا 12 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند. نمونه‌ای شامل 205 دانش‌آموز دختر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامۀ مقیاس دلبستگی در کودکی میانه (رونقی و همکاران،1392)، مهارت‌های اجتماعی ماتسون (1983) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) کودکان بودند. داده‌ها از طریق تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد سبک‌های دلبستگی به‌طور معناداری قادر به پیش‌بینی متغیرهای سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی در دانش‌آموزان هستند (05/0>P < /span>) و (001/0>P < /span>).
کلیدواژه‌ها
دلبستگی؛ دانش‌آموزان دختر؛ دورۀ ابتدایی؛ سازگاری اجتماعی؛ مقبولیت اجتماعی
عنوان مقاله [English]
Predicting Social Adjustment and Social Desirability Based on Attachment Styles among Female 10-12 year-old Elementary Students in Tehran
نویسندگان [English]
elham ghorbanian1؛ hadi mohammdlo1؛ mehdi khanbani2؛ mojtaba yousefi kia1
چکیده [English]
This study aimed at predicting social adjustment and social desirability based on attachment styles among 10-12 year-old elementary students. The research design was correlational. The population included all 10-12 year-old elementary school female students in Tehran in 1393. In so doing, 205 students were selected through multi-stage random cluster sampling. The instruments were Attachment Scale in Middle Childhood Questionnaire (Ronaghi & et al, 1392), Matson Evaluation of Social Skills (1983) and Social Acceptance Test (Ford & Robin, 1970) in children. Data were analyzed by simultaneous regression analysis. The results showed that attachment styles could predict social adjustment and social desirability of students significantly (P˂0.05), (P˂0.001).
کلیدواژه‌ها [English]
attachment styles, elementary school, Female Students, social adjustment, social desirability
مراجع
Akgun, E., & Mellier, D. (2015). The Evaluation of Social Competence and Internalizing & Externalizing Problem Behaviors of French and Turkish Children by their Attachment Representations. Anthropologist, 20(1, 2), 13-21. Allen, D., Timmer, S. G., & Urquzia. (2014). Parent- Child interaction therapy as an attachment- based intervention: Theoretical rationale and pilot date with adopted children. Children and Youth services review, 47, 334-341. Bandura, A. (1999). Self-efficacy: Toward a unifying thyoy of behavioral change. psychological Review, 84, 191-215. Bergin, C., & Bergin, D. (2009). Attachment in the Classroom. Educational Psychology Review, 21, 141-170. Bowlby, J. (1983). Attachment and loss. New York: basic books. Cartledge, G., & Milburn, G. F. (1985). Teaching social skills to children. Mashhad: Astan Ghods Razavi. Cassidy, J. (2008). The nature of the child’s ties. New York: Guilford Press. Cassidy, J., & Shaver, P.R. (2008). Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical Applications. New York: Guilford Press. Cassidy, J., Jones, J., & Shaver, P.R. (2013). Contributions of attachment theory and research: A framework for future research, translation and policy. Development and Psychopathology, 25, 1415-1434. Ekeh, P. U. (2012). Children's Attachment styles, Academic achievement and social competence at early childhood. An International Multidisciplinary Journal Ethiopia, 6(4), 335-348. Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts Psychotherapy, 37, 97–105. Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59, 135-146. Larose, S., & Boivin, M. (1998). Attachment to parents, social support expectations, and socioemotional adjustment during the high schoolcollege transition. Journal of Research on Adolescence, 8, 1–27. Leary, M. L., & Hoyle, R. H. (2009). Handbook of individual differences in social behavior. Available from http://books.google.com. Magnus, J., Viswesvaran, C.H., & Joseph, J. (2006). Social desirability: the role of over-claiming, self-esteem, and emotional intelligence. Psychology Science, 48(3), 336-356. Matson, J.L., Esveldt-Dawson, K., & Kazdin, A.E. (1983). Validation of methods for assessing social skills in children. Journal of Clinical Child Psychology, 12(2): 174-180. Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and informati processing: Individual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of personality and Social psychology, 72, 1217- 1230. Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment- related strategies. Motivation and Emotion, 27, 77-102. Ragozzino, R. L. (2009). A study of social desirability and self-steam. 37th Annual wester pennsylvania undergraduated psychology conference. Rice, K. G., & Mirzadeh, S. A. (2000). Perfectionism, attachment, and adjustment. Journal counseling psychology, 47(2), 238-250. Rosenstain, D.S., & Horowitz, H. A. (1996). Adolescent attachment and psychopathology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 244-253. Shroeder, C. S., & Gordon, B. N. (2005). Assessment and treatment of childhood problems: A clinician’s guide. Tehran: Danjeh. Vanwagner, K. (2008). Attachment theory. Available online at: http://www.psychologyAbout. Com. Vivona, J. (2000). Parental attachment styles of late adolescents: Qualities of attachment relationships and consequences for adjustment. Journal of Counseling Psychology, 47, 316–329.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 290
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,218
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.