نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
2 استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
3 استادیار روانشناسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد روایتدرمانی گروهی بر الگوهای ارتباطی در زوجین دانشجو انجام گرفت. پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد شاهرود در سهماهه اول 1394 بودند. نمونه شامل 16زوج دانشجو (8 زوج گروه آزمایش و 8 زوج گروه کنترل، متغیر وابسته از مجموع نمرات زن و شوهر تشکیل شده است) بودند که به روش نمونهگیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش در 9 جلسه روایتدرمانی گروهی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه الگوهای ارتباطی (کریستنسن و سالاوی، 1984) بود. بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل روایتدرمانی گروهی خرده مقیاس الگوی ارتباطی سازنده / متقابل زوجین دانشجو را در گروه آزمایش پس از اجرای متغیر مستقل بهطور معناداری افزایش داد (01/0>P) و خرده مقیاسهای الگوی ارتباطی اجتناب/ متقابل، توقع/کنارهگیر، توقع مرد/ کنارهگیر زن و توقع زن/ کنارهگیر مرد زوجین دانشجو را در پسآزمون بهطور معناداری کاهش داد (01/0>P). بر اساس یافتههای این پژوهش، بررسی تأثیر روایتدرمانی بر الگوهای ارتباطی زوجین میتواند نتایج ارزشمندی را در مورد سلامت روانی زوجین فراهم کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of education training based on group narrative therapy on communicational patterns of students couples
نویسندگان [English]
- maryam moslemi 1
- hakime Aghae 2
- zahra Shabani 3
1 Clinical Psychology, Islamic Azad University of Shahrood, Iran
2 Assistant professor of psychology, Islamic Azad University of Shahrood, Iran
3 Psychology, Islamic Azad University of Shahrood, Iran
چکیده [English]
This research examined the effectiveness of education training based on group narrative therapy on communicational patterns of students couples. this research,was a semi-experimental study, consisting of pre-test and post-test with control group. Statistical population of this study includes all Shahrood married university student who studies in the first three month of 2015. The sample include 16 couples (8 in control and 8 in experiment group) who were selected based on volunteer sampling. Experiment group passed a 9 sessioned narrative therapy based education, meanwhile the control group did not received any educational interventions. Two questionnaires used in this study were »Communication Patterns Questionnair Christensen & salavy, 1984 «.Mancovaanalysis was used as the statistical methods. results show that compared to control group, the experiment group experienced in element of mutual /constructive communicational pattern improved in the experiement group (P>0/01). Elements of mutual /avoidance communicational pattern, demand /withdraw communicational pattern, women demand / men withdraw communicational pattern, student couples men demand/women withdraw communicational pattern experienced the same decrease in experiemental group as well (P>0/01). On the basise of to find this investigation, could be concluded that narrative therapy has some unique results on the communicational patterns of the couples.
کلیدواژهها [English]
- narrative therapy group
- communicational pattern
- academic couples students
stories: Implications for relationship quality, stability, and mental health. Journal of Social and Personal Relationships, 30(3): 247–269..
conflict in relation to well-being. Journal of Social and Personal Relationships, 28(2): 262-277.